[ Print ]  [ Close ]

http://art.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20579   , 1403/02/31


برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و قرائت زیارت عاشورا در پردیس کشاورزی

در هشتمین روز ماه محرم و در آستانه تاسوعای حسینی روز چهارشنبه 4 مرداد ماه جاری، دسته عزاداری و سینه زنی دانشگاهیان پردیس کشاورزی با مداحی مداحان اهل بیت دکتر آقاعلیخانی، سید مجید حسینی، ابراهیم یادگاری، جمال رمضانی، محسن ارغوانی و مرتضی ماهپری بعد از قرائت زیارت پرفیض عاشورا به سوگواری پرداختند.
در این مراسم پرفیض معنوی، دانشگاهیان پردیس کشاورزی بعد از قرائت زیارت پرفیض عاشورا به صورت دسته سینه زنی با سردادن نوحه و مرثیه در سوگ شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش از کنار یادمان شهید گمنام در ساختمان مرکزی پردیس کشاورزی حرکت و پس از طی مسافتی در محوطه دانشکده به سوگواری و عزا داری پرداختند.
حجت الاسلام دلنواز نماینده نهاد مقام معظم رهبری در پردیس کشاورزی در بخشی از این مراسم معنوی در سخنانی اظهار داشت: بیش از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا میگذرد و در این مدت، به هر شکل ممکن در هر دوره‌ای از تاریخ، عده ای به مقابله با فرهنگ عاشورا آمده اند. بررسی ها نشان میدهد که از حدود ۳۰۰ سال پیش و با تمرکز ایران بر پاسداشت این فرهنگ، توجه ها به شکل ویژه تری (با هدف تهاجم) به این فرهنگ جلب میشود. هم تکفیری ها و هم غربی ها علیه فرهنگ عاشورایی خیز برداشته اند.
وی افزود: در همین خصوص مایکل فیشر به عنوان اندیشمندی که برای اولین بار از کلمه ی 'پارادایم کربلا' استفاده می کند، تعریفی از مراسم ده روزه ی ایرانی ها و فرهنگ عاشورا دارد ، که مرور آن کمک می کند مشخص شود، چرا تا این حد آنها نسبت به این فرهنگ وحشت دارند، کربلا سبکی برای زندگی و تفسیر وقایع آن است و امام حسین(ع) در جنگ کربلا به شهادت رسید و داستان شهادتش اصلی‌ترین مقوله هویت شیعه شد. از نگاه مایکل فیشر به اعتقاد شیعیان در این دنیا همواره شر و ظلم علیه خیر و عدالت فعالیت می‌کند و بر مسلمانان است که برای تحقق عدالت مبارزه کنند.
حجت الاسلام دلنواز اضافه کرد: غربی ها به عنوان صاحبان رسانه و به عنوان تعیین کننده ی سبک زندگی ، نوع نگرش و حتی نوع پوشش انسان ها که همه ی اینها را به شکل ویژه تری در سالهای اخیر با سیطره بر شبکه های اجتماعی پیش برده اند، به شدت به این نیاز دارند با انسان هایی رو به رو باشند که مسائل را آنگونه که امپراطوری غرب می خواهد بفهمند.
وی گفت: فرهنگ غربی که با ترویج ارزش های غرب، تمدنی که آنجا بنا شده را صیانت می کند، تقریبا در سرتاسر دنیا مدلی را به عنوان تهدید برای خود نمی شناسد. در چنین شرایطی آنها بر این باور اند که مسئله‌ی کربلا، عاشورا و عزاداری محرم اساسا یک مسئله ی تاریخی نیست، بلکه باید آن را به عنوان مسئله ای دید که سبک زندگی انسان ها را هدف گرفته است. انسان هایی که اگر با این سبک زندگی به عرصه بیایند ، در جغرافیایی تعریف میشوند که به آن مقاومت می گویند. حالا اگر این سبک زندگی ترویج شود، احتمال توسعه ی این جغرافیا بیش از پیش وجود دارد.
حجت الاسلام دلنواز تصریح کرد: مسئله ی اصلی اینجاست که اگر این فرهنگ در تقابل با غرب باشد، ترویج آن یک تهدید اساسی و براندازانه علیه تمدن غرب به حساب می آید. حضور ایرانیان و یاران آنها در ۴۵ کشور و ۸ هزار نقطه ی دنیا در مراسم محرم ، در نظر خودشان یک عمل برای احترام به امام حسین(ع) است. دشمنان آنها هرگز این مسئله را اینگونه نمی بینند. غرب هر یک قدم که هر نفر در این مراسم‌ها بر می دارد را، قدمی در جهت حاکم کردن نظمی جدید با یک سبک زندگی جدید در جغرافیایی جدید در برابر تمدن خود می داند پارادایم کربلا یک تهدید است برای مستکبرین! این تهدید، این شمشیر و این سلاح امروز در دست ماست. اگر مستکبرین را دشمنان ملت ها میدانیم، واجب است بر ما که به توسعه ی این فرهنگ به هر شکل ممکن کمک کنیم.
در پایان مراسم، عزاداران حسینی با سفره احسان مهیا شده پذیرایی شدند. 

 


16:43 - چهارشنبه 4 مرداد 1402    /    شماره خبر : 20579    /    تعداد نمايش خبر : 242