[ Print ]  [ Close ]

http://art.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22192   , 1403/02/19


اجرای طرح پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی سواحل مکران توسط گروه محیط زیست پردیس نور

فاز اول پروژه پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی استقرار صنایع در مناطق ساحلی دریایی مکران در استان هرمزگان تحت نظارت دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان حقاظت محیط زیست و توسط گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه انجام شد و فاز دوم در مناطق ساحلی دریایی مکران استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
در فاز اول این پروژه که با مدیریت دکتر مهدی غلامعلی فرد و همکاران؛ مهندس بنیاد احمدی، محسن جاپلقی، مهندس مریم نقدی و الهام حق شناس انجام شد، منطقه ساحلی دریایی مکران در استان هرمزگان شامل 3 شهرستان جاسک، میناب و بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت. محدوده مطالعاتی در نواحی خشكی به فاصله 10 كیلومتر از خط ساحلی تعریف گردید و در نواحی دریایی تا عمق 7 متر  بررسی شد. پس از شناخت محیط زیست منطقه مورد مطالعه (فیزیكی، بیولوژیکی، اقتصادی اجتماعی)، نقشه های لازم شامل نقشه های کاربری اراضی، زیرساخت ها، پوشش گیاهی، جانوری، زیستگاه های ساحلی دریایی، زمین شناسی، خاک شناسی، رطوبت، شیب، جهت، ارتفاع و ... تا فاصله 10 کیلومتری از ساحل در مقیاس 25000/1 تهیه شده، پس از تلفیق آنها ارزیابی توان زیست محیطی منطقه مورد مطالعه جهت کاربری های توسعه صنعتی و حفاظت انجام شد. همچنین پس از بررسی و شناسایی مخاطرات و تهدید های موجود، ارزیابی ریسک زیستگاهی (Habitat Risk Assessment) در محدوده ساحلی - دریایی مورد مطالعه با استفاده از مدل سازی صورت گرفت. طول خط ساحلی مورد مطالعه 474 کیلومتر و مساحت کل منطقه مورد مطالعه (ساحلی و دریایی) 484 هزار و 293 هکتار بود که در نهایت 7 پهنه دارای حساسیت اکولوژیک ساحلی دریایی با مساحت بیش از 57 هزار هکتار جهت حفاظت و 14 پهنه جهت استقرار صنایع مختلف با مساحت 8 هزار و 162 هکتار تعیین گردید.
تعیین کاربری های مناسب با توجه به استعداد طبیعی سرزمین به منظور استفاده بهینه و جلوگیری از تخریب، گامی موثر در رسیدن به توسعه پایدار می باشد. بنابراین با توجه به وضعیت منابع محیط زیستی هر یک از مناطق کشور، لازم است هر گونه برنامه ریزی در خصوص استقرار فعالیت ها و کاربری های مختلف پس از شناخت محیط زیست منطقه و با نگرش به استعداد و قابلیت های آن صورت گیرد.
گفتنی است فاز دوم این پروژه برای مناطق ساحلی دریایی مکران در استان سیستان و بلوچستان در گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی با مدیریت دکتر مهدی غلامعلی­ فرد (پژوهشگر برتر دانشگاه در اجرای طرح­ های پژوهشی در سال 1401) در حال انجام می باشد.


 


08:06 - يکشنبه 8 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22192    /    تعداد نمايش خبر : 197