متن کامل خبر


 
مثلث شوم ایجاد نارضایتی و رخنه دشمنان ملت

خلاصه خبر: یکی از راه‌های علاج و رهائی از این مثلث شوم توجه به اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری در سالیان اخیر آن را به طور مکرر طرح کرده‌اند و به شدت بر آن اصرار دارند. ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه و یا رخنه فساد این کار بسیار به کندی و به سختی به پیش می‌رود و شاید تاکنون قدم‌های قابل‌توجه در این زمینه برداشته نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد رهبری دانشگاه در ادامه سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاغه در جمع دانشگاهیان ، ضمن بیان ارتباط مباحث به جریانات اخیر و اغتشاشات صورت‌گرفته گفتند:در شرح خطبه‌ی قاصعه به بررسی جریان جنگ صفین رسیدیم. این وقایع اخیر که مرتبط با بحث تاریخی ما از صدر اسلام نیز هست به بحث ما مرتبط است، ارتباطش به اینست که اساس و بنیان جنگ جمل و جنگ صفین یعنی دو جنگ از سه جنگ عمده زمان حاکمیت حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام)، فتنه بود. اساس و بنیان فتنه نیز شبهه است. شبهه یعنی مخلوط کردن حق و باطل ، درست و نادرست، صحیح و خطا، خوب و بد، زشت و زیبا با هم. فتنه غبارآلود شدن فضاست و غبارآلودی فضا محصول شبهه است.

ایشان افزودند: معاویه منتظر یک اتفاق بود ، این از شگردها و شیطنت‌های او محسوب می‌شد. او بعد از اعتراضات مردم بر علیه خلیفه سوم ابتکار عمل را بدست گرفت و موج‌سواری کرد و می‌دانید که جنگ نهروان هم از دل جنگ دوم یعنی صفین بیرون آمد؛ پس هر سه جنگ زیر سر معاویه بود و معلول و نتیجه فتنه بود و فتنه محصول شبهه. مردم با حق خالص منحرف نمی‌شوند و با باطل خالص هم اکثریت مردم به انحراف نمی‌گرایند. انحراف محصول در آمیختگی حق و باطل، درست و نادرست و خوب و بد است. شگردها در طول تاریخ چندان تفاوتی ندارند و مشابه و همانند هم‌اند. گاهی شکل‌ها عوض می‌شود اما محتوی یکی است.

دکتر فلاح‌رفیع در ادامه عوامل گوناگونی را که در جریان اغتشاشات اخیر روی هم موثر بودند این‌گونه برشمردند: انگیزه اصلی و حرکت اولیه خواسته‌های به حق مردم بود، مردم شاهد این هستند که در سیستم حاکمیت بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری هر روز از گوشه و کنار مثل قارچ سر بر می‌آورد. از راه‌های گوناگون و تبلیغات فریبنده اموال و دارائی‌های این مردم را سرازیر صندوق‌های خود می‌کنند و بعد خواسته و ناخواسته با سوءمدیریت ‌ها از سوی عاملان، عدم نظارت‌ها از سوی دستگاه‌های نظارتی و ناظر، و در صورت شکایت‌ با عدم رسیدگی‌یا کندی در رسیدگی‌های به موقع قضایی مواجهه می‌شوند. در این سه حالت یک مثلث شکل می‌گیرد که قاعده‌ی این مثلث سوء استفاده کنندگان مالی-اقتصادی هستند. اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه فکر کنیم باید بگوئیم سوءمدیریت‌ها از سوی عده‌ای، که البته این خوش‌بینانه و بلکه ساده‌لوحانه است. به هرحال اینها یک ضلع این مثلث است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت‌مدرس گفتند: اما ما در نظامی زندگی می‌کنیم. نظام خاصیت و کارکردش این است که در این گونه موارد باید ورود پیدا کند . ما متاسفانه در این سال‌های اخیر با نوعی آنارشیسم و هرج و مرج اقتصادی و نه سیاسی مواجه بوده‌ایم. حاکمیت یک بخش آن سیاسی است اما بخش‌های دیگر هم دارد. یک رکن حاکمیت، انتظام‌بخشی به اقتصاد و معیشت است. متاسفانه در این بخش حاکمان و دولتمردان وظیفه خود را خوب انجام نداده اند. همین عدم انجام وظیفه موجب می‌شود تا دو ضلع دیگر این مثلث شکل بگیرد. یک ضلع دولت و مجلس است که می‌بایست در بخش‌های مختلف اقتصادی نظارت خود را به طور دقیق اعمال کند، اگرچه اقتصاد نباید مطلقا در دست دولت باشد و بخش خصوصی باید وارد صحنه بشود و با سپردن کارها به بخش خصوصی پیشرفت اقتصادی تسهیل و تسریع می‌شود، اما این به معنای واگذاری مطلق امور به بخش‌های خصوصی نیست. وظیفه دولت نظارت قوی بر بخش‌های‌ خصوصی است تا آنها بر مبنای تعهدات خود بتوانند درست و مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های دولتی به رسالت خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح‌رفیع تأکید نمودند: چنانچه دولت به این نظارت دقیق خود عمل نکند این کار به معنای وادادگی و انفعال خواهد بود. با تحقق این امر ضلع دیگر این مثلث انحراف شکل می‌گیرد. ضلع سوم زمانی می‌آید و این مثلث را تکمیل می‌کند که قوه قضائیه نیز با سرعت و دقت به جرائم رسیدگی نمی‌کند. حاکمیت عدالت مستلزم سرعت و دقت باهم است. ما پرونده‌های فساد مالی بسیاری داریم که سالیان دراز در قوه قضائیه مانده‌اند و سرانجام نیز حق به حقداران نرسیده است. چیزی که اساسا با الفبای یک جامعه اسلامی و عدالت‌پوی علوی کوچکترین سازگاری را ندارد. وقتی این امر نیز صورت گرفت ضلع سوم این مثلث شکل می‌گیرد که باید اسم آن را مثلث شوم ایجاد نارضایتی گذاشت. مثلثی که یک ضلع آن فساد و سوء استفاده مالی است، یک ضلع آن نبود یا وادادگی نظارتی است و یک ضلع آن اهمال کاری و مماشات در رسیدگی قضایی است.

استاد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان ساختند: یکی از راه‌های علاج و رهائی از این مثلث شوم توجه به اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری در سالیان اخیر آن را به طور مکرر طرح کرده‌اند و به شدت بر آن اصرار دارند. ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه و یا رخنه فساد این کار بسیار به کندی و به سختی به پیش می‌رود و شاید تاکنون قدم‌های قابل‌توجه در این زمینه برداشته نشده است. البته این واقعیت عوامل بسیاری دارد که سرجای خود باید به آنها توجه دقیق شود. یکی از آن عوامل آلوده شدن پاره‌ای از دست‌اندرکاران و متولیان و مسئولان یا بستگان آنهابه این فساد اقتصادی است که «خرما خورده را منع رطب نشاید».

ایشان ادامه دادند: مردم نباید از نظارت و رسیدگی‌ها ناامید شوند. هی شما بگویید مردم بیایند از راه‌های قانونی مطالبه حق خود کنند. اولا در نظام اسلامی نباید مردم خود به دنبال حق خود بدوند نظام باید از رعیت خود پاسداری کند. اساسا این واژه‌ی رعیت خیلی معنا دارد. شما در نامه امیرالمومنین (علیه‌السلام) به مالک اشتر نگاه کنید که چه مطالب بلند و نورانی در این زمینه دارند. مردم رعیت حاکم‌اند به این معنا که حاکم باید مراعات حال آنها را با دقت و وسواس بکند نه تنها مانع از حمله گرگ‌های نظامی به آنها شود بلکه کاری کند که گرگ‌های اقتصادی هم جرئت نزدیکی به اموال مردم را پیدا نکنند. ثانیا اگر به حق کسی تعرض شد و مردم در این نظام یا گوشه‌ای از آن مال‌باخته شدند متضرر یا دچار ظلمی شدند، نباید آنقدر بدوند و بدوند تا کفش‌هایشان پاره پاره بشود، آنقدر از پله‌های این دادگاه به آن دادگاه بروند تا به نفس نفس بیافتند و سرانجام نیز به حقوق خود نرسند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت‌مدرس بیان داشتند: آنچه خیلی مهم و اساسی است این است که همین مردم مال‌باخته و معترض، مردمی مسلمان، مومن، اهل محرم و عاشورا، ماه رمضان و اعتکاف و نماز و روزه و ایمان و ولایت و امامت‌اند اینها که خدای ناکرده از آمریکا و اسرائیل نیامده‌اند. این‌ها کسانی هستند که در راه این انقلاب شهید داده‌اند، مدافع حرم داشته‌اند، مدافع مرزها داشته‌اند، از مال و جان خود در راه نظام خود گذشته‌اند. نظام که فقط از آن دستگاه حاکم و دولت حاکم نیست. نظام به تعبیر حضرت امام(ره) به همین پابرهنه‌ها تعلق دارد؛ چرا که اساسا با همین پابرهنه‌ها شکل گرفته است و با همین‌ها هم باید ادامه پیدا کند. امام فرمود این پابرهنه‌ها ولی نعمت ما هستند و از این تعبیرات هم در کلمات حضرت امام زیاد است و در بیانات مقام معظم رهبری. در واقع کلیدواژه انقلاب همین بخش است.

وی افزود: اگر این مردم ولی نعمت انقلاب و پشتوانه انقلاب اند یقینا اعتراضات آنها به معنای تخریب نظام و انقلاب نیست به معنای پایمال کردن خون شهیدان نیست. به معنای اجازه دادن به آمریکا و اسرائیل و ارتجاع منطقه مثل عربستان نیست. امروزچون آمریکا از پیشرفت‌های نظام در بخش‌های دیگر ضربه خورده است از استقلال کشور از پیروزی‌های جمهوری اسلامی در سیاست‌های بین‌المللی بویژه منطقه‌ای ، از انسجام ملی ، از پیشرفت‌های علمی وهسته‌ای، از پیشرفت‌های نظامی و دفاعی غیرقابل باور ، از اینکه با حمایت جمهوری اسلامی داعش با آن همه حمایت‌های بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نابود می‌شود. اینها همه موجبات خشم دشمنان ملت را فراهم کرده است. از آن طرف همه اینها موجب بغض و حسد و کینه روزافزون آنها شده است. این‌ها چیزی است که غیرقابل انکار است. پس چه باید کرد؟ به زعم دشمنان، جمهوری اسلامی با این پیشرفت‌ها و ادعاهای استقلال‌طلبانه در جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره را باید از سر راه خود برداشت. والا این نمونه و الگو تکثیر خواهد شد. در راستای تحقق این امر باید نقشه ریخت و بهترین راه رخنه در یک شکاف است. و چه شکافی بهتر از دیوار ترک‌برداشته اقتصادی است.

دکتر فلاح‌رفیع در ادامه گفتند: در اینجا یک مطالبه به حق، آمیخته می‌شود با دشمنی‌ها و کینه‌ها بر علیه این نظام مدعی اسلام ناب، لذا به محض مطرح شدن یک اعتراض به حق آنها از کنار و گوشه وارد صحنه می‌شوند البته این صحنه را خود از ماه‌ها و سال‌ها قبل شناسایی، پیش‌بینی و بلکه طراحی کرده‌اند. و با این وصف است که اغتشاش و آشوب بالفور جای اعتراض مسالمت‌آمیز و به حق را می‌گیرد و کاری می‌کند که به هیچ‌وجه معترضین و منتقدین به بخش‌های خاصی از عملکرد حاکمیت به آن راضی نیستند. و تا آنها خود را کنار بکشند و صف خود را جدا کنند خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی، مالی و حیثیتی به نظام وارد شده است .

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌رفیع افزودند: این جریان از جهات دیگر هم قابل تحلیل است از جمله اینکه دقیقا در کوتاه‌ترین زمان پس از شکست داعش و پیروزی منطقه‌ای نظام اسلامی و در بخش سیاسی و نظامی و امنیتی مطرح می‌شود، این هم خیلی معنا دارد. نکته مهم در اینجا این است که البته و صد البته مردم ما این فتنه‌ها و آشوب‌ها را بزودی جمع می‌کنند؛ مثل همان کاری که در 9 دی سال 88 کردند، مردم همان مردم‌اند. اما این به معنای نشنیدن صدای مردم و اعتراض به عملکردها نیست. حاکمیت باید هوشیار باشد، حاکمیت باید به سرعت و نه به کندی فکری برای این مشکلات بکند. در غیر این صورت باید از خطر جدایی مردم از نظام در دراز مدت ترسید. مهم‌تر اینکه خداوند از کم‌کاری‌ها و فسادها نخواهد گذشت. و خدا با هیچ قوم و ملتی دست اخوت دائمی نداده است. آنچه در این مسیر مهم است حرکت در مسیر عدالت و خواست الهی است، والا در غیر این صورت دیر یا زود عذاب الهی، خدای ناکرده گریبانگیر خواهد شد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت مدرس در فراز پایانی سخنان خود خاطرنشان نمودند: اکنون به نظر می‌رسد لطف الهی و اولیای خداوند همچنان بر سر این نظام و ملت است؛ چرا که مردم حاضرند بیشترین فداکاری‌ها و ایثارها را در راه دین خدا داشته باشند. هنوز عطر و بوی خون شهیدان از کوچه و برزن این کشور برخاسته می‌شود. و تا چنین است این فتنه‌ها و آشوب‌ها راهی به جایی نخواهد برد و به زودی جمع می‌شود. نه اینکه نظام جمع می‌کند بلکه خداوند به دست قدرت خود چنین می‌کند. البته دست قدرتی که از آستین همین ملت بزرگ بیرون خواهد آمد. ملت مشت محکمی به دهان کسانی خواهد زد که به مقدسات او، به پرچم او و به خون شهدایش توهین می‌کنند. پرچم این کشور باید در دنیا سربلند باشد این پرچم سزاوار آتش زدن نیست، مخصوصا پرچمی که نام مبارک الله و کلمه علیای الهی بر آن نقش بسته است. آیا این کار جز از اسرائیل ، آمریکا و ارتجاع منطقه مثل عربستان ساخته است؟! مسلما نه.

کانال نهاد رهبری دانشگاه

کانال دکتر فلاح رفیع


16 دی 1396 / تعداد نمایش : 1344