جلسه دفاع از پایاننامه:آقای علیرضا رفیعی فر، گروه آموزشی هوافضا - سازه های هوایی
خلاصه خبر: بررسی و مطالعه رشد و جدا شدگی بین فایبرو ماتریس در RVE های حاوی نقص (مک)
چکیده: ترک عرضی و تورق(جدایش بینلایهای) دو مکانیزم خرابی رایج در کامپوزیتهای متعامد هستند که شروع و ترکیب این دو مود، خرابیهای پیچیده درکامپوزیت را به دنبال خواهد داشت. در این پایاننامه به بررسی عوامل مثبت و منفی تاثیر گذار برشروع این دو مود خرابی درلایه متعامد درلایهچینی درقالب مطالعات پارامتریک در مقیاس میکرو مکانیک پرداخته شده است. به منظور مدل سازی جدایش فایبر از ماتریس از روش ناحیه چسبنده استفاده شده است سپس در ادامه به منظور در نظر گیری مود خرابی ترکماتریسی، از روش المان محدود تعمیم یافته استفاده گردیده و در نهایت جدایش بین لایه ای ناشی از ترک ماتریسی با به کارگیری ناحیه چسبنده شبیه سازی میگردد. به طور کلی مدل سازی این حجم از فایبر و ماتریس به کمک اسکریپت نویسی در زبان برنامه نویسی پایتون در نرم افزار آباکوس صورت گرفته و روش شبیه سازی و حل منطبق بر استفاده از روش المان محدود و نرم افزار آباکوس میباشد. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان داد که وجود نواقصی از قبیل حفره، عدم اتصال فایبر و ماتریس موقع ساخت، تنشهای پسماند حاصل از خنک کاری بعد ازپخت باعث تسریع در خرابی شده و هر یک به سهم خود باعث پایین آمدن تنش شروع ترک عرضی میشوند. در مقابل عواملی از قبیل اضافه شدن لایه بافته شده و همپنین اضافه شدن میکروتیوپهایی در مجاورت تماس لایه 90 و صفر درجه که هر دو نقش اینترلیف را دارند به ترتیب باعث به تعویق افتادن شروع ترک عرضی و شروع جدایش صفحهای میشوند. 16 دی 1397 / تعداد نمایش : 1424
|